And justice for all

lørdag 10. august 2013

Resirkulering

Og gjenbruk..

Er du en av dem som mer enn gjerne tar turen innom Fretex? Eller bruktbutikken? Som uten å blunke kan stå med hodet ned i malingsbøtta for å forvandle det som så ut som et bord klart for fyllinga, til å bli en lekker leksepult til podens rom?

Hvis du svarer ja på flere av spørsmålene ovenfor: keep on reading :)

Jeg er ikke fullstendig hekta, men det er kanskje ikke så veldig langt unna sannheten. Vi har flere møbler hjemme hos oss som har fått nytt liv i vårt hus. En av årsakene til at vi velger gamle, brukte møbler er for det første at de har sjel. Kall meg gjerne arrogant, men Ikeamøbler har ikke så veldig mye sjel. Selv om det selvfølgelig finnes i vårt hus det også- vi banner da ikke i kjerka. Et annet argument er miljø: bruk og kast mentalitet har jeg lite til overs for. Gamle møbler er ikke ubrukelige bare fordi de har feil farge. Litt maling er alt som skal til. Jeg liker at møbler har en historie, de har levd et liv. Og- vi sparer penger.

Som denne kommoden. Den var opprinnelig mørk brun. Og før mor i huset klarte å bestemme seg, så sto den som hvit noen dager, før siste strøk kom på: Gustaviansk blå. Og vips, så havnet den på podens rom. En annen ting til som havnet på podens rom var dette:

Eller- det er feil å si at det havnet på podens rom, for rent teknisk har det ikke kommet seg dit enda. Det står og godgjør seg i kjelleren mens mor i huset prøver å bestemme seg for om det skal bevares slik, eller om det skal males. Fargen er herlig, men ganske slitt- noe som sørger for vanskelig rengjøring. Tvilen får ulme litt til, før det skal gjøre jobben som leksepult på podens rom.

Så, noe jeg må si var et godkjøp er dette:





Vi har lett lenge etter noe passende til å oppbevare leker i på stua vår. De fargerike kassene fra Ikea gjorde riktignok jobben, men sjarmerende var de langt i fra. Så dette skapet fikk et nytt strøk med maling, og nå passer det på Fiffi leken til lillemor, samt annet småstæsj og Brio togbanen. Og selv om skapet gjør jobben sin, så står fortsatt de fargerike kassene fra Ikea på stua. Riktignok litt stuvet bort i et hjørne. Jeg lar ironien gjøre jobben og forblir taus på det punktet.

Dette er bare noen godbiter vi har fått i hus- flere har fått nytt liv hjemme til oss. Jeg klarer nesten ikke se meg mett. Enn at noen vil kvitte seg med slike flotte, gamle møbler.

Gjenbruker du?



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar