And justice for all

torsdag 22. august 2013

Rosa feer og blå monstertrucks

Om prinser og prinsesser

Høst betyr barnehagestart. Og hjemme hos oss; noen milimeter lengre føtter hos småtrolla, noe som betyr skoshopping. Ei utfordring i seg selv. Ikke nok med vi skal dra med to stykk gjennom x antall butikker for å finne sko, innimellom der må de gjerne slå av en krangel eller to. Og når vi akkurat har kommer inn på butikken og nesten fram til barnesko, så må lillemor på do. Du kaster terningen og rykker tilbake til start.

Nå begynner den virkelige utfordringa: som alt annet i samfunnet må vi også passe på at de søte små skal kjønnsmerkes med rosa eller blå sko. Og når storebror finner sine blå sko, har de ikke igjen størrelsen hans- men joda, det er garantert at størrelsen finnes i de rosa skoene. Lillemor oppdager jo selvfølgelig at i samfunnet deler vi inn etter jenter og gutter, dermed diskuterer vi heller ikke om hun skal ha blå sko- de skal selvsagt være rosa. Jeg har helt siden ultralyden vært rosa-allergisk, men innså fort at markedskreftene kom til å ta innersvingen på meg uansett, her hjelper det ikke å kjempe imot. Som Jesper Juul sier: Velg dine kamper med omhu. Som sagt, så gjort!

Likevel klarer jeg ikke helt å la være å ergre meg det minste grann over dette rosa/blå sko tullet. Hvem har i alle verden oppfunnet det anyways, lissom?

Som disse. Veldig rosa- og dermed helt uaktuelt for storebror. Hvorfor skal alt være rosa eller blått? Unger liker da flere farger. Grønt, brunt, oransje... Lykken var derfor stor når vi fant disse:

Brune og oransje, og i passe størrelser til begge to. Dermed fikk de hvert sitt par. Men som kjent, små tottiser vokser raskt, og kanskje raskere enn produksjonen til Timberland. Dermed finnes det bare dukkeskostørrelser igjen i butikkene. Og like sikkert som elgjakta hver høst, er at du finner oss i ymse skobutikker: kun rosafarger igjen i størrelsen til storebror, og lillemor nekter blå sko når hun har sett at det finnes rosa.

Kjære, kjære skoprodusenter og designere. Kan dere ikke finne på noe litt sprekere enn rosa og blått? Hva med brunt og oransje? Eller brunt og grønt? Eller bare oransje eller bare grønn? Eller svart og grønn? Jeg har mange muligheter til fargevalg, altså. Ta gjerne kontakt, så skal jeg komme med mine hjertesukk.

Legger meg under dyna og stapper to paracet innabords for å mote meg opp til neste butikkrunde.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar